Positieve feedback geven in 3 stappen (voor een super compliment)

Kom je niet verder dan “goed gedaan” of “die stropdas staat je goed”? Een cursus Feedback Geven deelt het geheim achter het geven van een fantastisch compliment. Eén waar jouw collega’s nog dagen van zullen naglunderen.

Compliment geven? Cursus Feedback Geven deelt tips

Velen denken dat het tijdens een training Feedback Geven alleen gaat om het leren uiten van negatieve terugkoppeling — je collega aanspreken op een fout in haar verslag, of een teamlid wijzen op zijn verkeerde aanpak.

Positieve terugkoppeling geven? Nah, dat is immers makkelijk. Met een “goed bezig, Tom!”, een schouderklopje of een opgestoken duim kom je ver.

Toch heeft de ontvanger niets aan zo’n halfbakken compliment. Soms zul je iemands talent namelijk moeten bewonderen, een vaardigheid of prestaties in het zonnetje moeten zetten. Met een lauwwarme ‘toppie’ kom je er dan niet.

Dat is waarom er tijdens zo’n cursus ook aandacht geschonken wordt aan het geven van complimenten. Zodat je collega’s van een welverdiende pluim kunt voorzien. (Zonder overenthousiast, ongemakkelijk of zelfs griezelig over te komen.)

Feedback geven

In slechts 3 stappen:

Stap 1: Let op details

Iemand een compliment geven hoeft niet lastig te zijn. Zolang je oprecht interesse toont in een ander kun je hem of haar op een leuke manier van positieve feedback voorzien.

Het enige dat je daarvoor nodig hebt is enig oog voor detail. Je wil iemand echt laten zien dat zijn of haar acties jou opgevallen zijn — door specifieke dingen te benoemen en daar op in te gaan.

Dat tovert een algemeen compliment…

“Goed gedaan. Knap hoe je die klant wist binnen te houden.”

…. om tot een positieve lofuiting waar de ander niet alleen blij van wordt, maar ook wat aan heeft:

“De manier waarop je voet bij stuk was bewonderenswaardig. Goed ook, dat je de tijdens de pitch inging op de nieuwe cijfers. Toont echt aan dat je weet waar je over praat!”

Deze diepgang toont aan dat je dat je hebt nagedacht over je compliment, en niet zomaar een loze ‘goed zo’ iemands kant op slingert.

Stap 2: Maak het nog specifieker

Bovenstaand compliment is al fantastisch om te ontvangen. Toch kan het nóg beter. Door nog specifieker te worden in de positieve feedback die je geeft.

Je licht één aspect uit.

“De manier waarop je voet bij stuk was bewonderenswaardig. Goed ook, dat je de tijdens de pitch inging op de nieuwe cijfers. Toont echt aan dat je weet waar je over praat!” Met name toen je de potentiële aanpak wist te koppelen aan zijn due-diligence rapport. Op dat moment wist ik dat we ‘m binnen hadden!”

Leuk compliment om te krijgen, toch? Vindt jouw ontvanger ook. Hij of zij ziet dat jij je verdiept hebt in jouw feedback. Daarnaast wordt ook het moment duidelijk waarop jij besloot dat je onder de indruk was. Daar kan je collega iets mee.

Feedbackgeven

Stap 3: Voeg er een persoonlijke touch aan toe

In de meeste gevallen heb je voldoende aan de bovenstaande 2 stappen; ze helpen je een ander een mooi en oprecht compliment te geven. Soms mag het echter een onsje meer zijn. In dat geval voeg je een extra kick toe aan je compliment:

Je maakt het persoonlijk. Want laten we eerlijk zijn: iedereen praat immers graag over zijn eigen interesses, vaardigheden of normen en waarden. Die informatie kun je aan je compliment toevoegen:

Bedenk je waar je collega waarde aan hecht. Heeft hij eerlijkheid hoog in het vaandel staan, gebruik dat dan. (Zolang het oprecht is natuurlijk.)

“De manier waarop je voet bij stuk was bewonderenswaardig. Goed ook, dat je de tijdens de pitch inging op de nieuwe cijfers. Toont echt aan dat je weet waar je over praat!” Met name toen je de potentiële aanpak wist te koppelen aan zijn due-diligence rapport. Op dat moment wist ik dat we ‘m binnen hadden, zonder eromheen te draaien, met alle kaarten open op tafel. Mooi!”

Zo doe je dat, positieve feedback geven.

In drie stappen. Oprecht, eerlijke feedback waar een ander echt wat aan heeft. Niet door een loze duim op te steken, een schouderklopje te geven of een ‘goed zo’ te mompelen, maar door aandacht te schenken aan je boodschap.

Daar wordt iedereen blij van.

En minder leuke feedback geven?

Ook dat moet soms gebeuren. Zodra je dat lastig vindt, kun je baat hebben bij een cursus van feedbackgeven.nl. Daar leer je – onder begeleiding van een expert – tal van tools en technieken die jou helpen bij het geven van terugkoppeling — positieve, maar ook negatieve.